Underline menu menu close

Promoting Fair Competition in ASEAN’s Digital Economy: Strengthening Policies for a Level Playing Field

05:50 - 20/11/2024

aseandigitaleconomy-1

In their policy brief " Promoting Fair Competition in ASEAN’s Digital Economy: Strengthening Policies for a Level Playing Field", Mahirah Mahusin and Hilmy Prilliadi (ASEAN and East Asia Economic Research Institute (ERIA) expressed the views that competitive digital markets are critical for promoting innovation, reducing prices, and enhancing product quality and variety, benefiting consumers and businesses, especially MSMEs.

The ASEAN digital economy is currently dominated by major platform providers, both regional and international, such as Google, Microsoft, Amazon, Grab, GoTo, Shopee, and Lazada. Policymakers face the challenge of balancing market innovation for all businesses, including startups, while safeguarding public interests and maintaining fair digital market competition. Dominant digital platforms and the dynamics of platform-based business models can lead to anti-competitive behaviour, market manipulation, and higher barriers to entry.

ASEAN Member States (AMS) must tailor regulations specific to digital market competition, ensuring they are both tech- and sector-neutral to address evolving market dynamics effectively. While the AEC Blueprint 2025 seeks to advance regional integration, competition policies remain largely national, with variations in development levels and priorities.

Therefore, the two authors make some policy recommendations for ASEAN countries to promote fair competition in ASEAN’s digital economy as follows:

•    Ensure DEFA provisions are adaptable to AMS capabilities while aligning with competition standards under the Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP) and the ASEAN Framework Agreement on Competition (AFAC).

•    Work towards establishing ASEAN-wide competition policy objectives, fostering collaboration on enforcement priorities, and setting informal regional goals.

•    Develop regional capacity-building programmes for regulators, covering tools, legal frameworks, investigative skills, and personnel exchanges for hands-on training.

•    Review internal policies within AMS to facilitate cooperation and information exchange with Dialogue and External Partners, including protocols for confidentiality waivers.

•    Increase collaboration between competition, consumer protection, and data protection agencies to support coordinated enforcement and create joint guidelines to balance competition remedies and privacy issues.

•    Launch consumer education campaigns on digital rights, data protection, and anti- competitive practice awareness.

•    Mandate transparency from digital platforms on algorithm usage and data practices to foster accountability and prevent anti-competitive behaviour.

Tổng số bài đăng 438.

Tiêu đề Ngày
Canada siết chặt biện pháp bảo vệ ngành thép trong nước 11-12-2025
Thương mại ASEAN - Trung Quốc được dự báo đạt 1.000 tỉ USD 09-12-2025
Đất hiếm – “Vàng công nghiệp” và quân cờ chiến lược của Đông Nam Á 09-12-2025
Hội thảo “Cộng đồng Kinh tế ASEAN và tận dụng các cam kết trong các Hiệp định Thương mại Tự do thuộc ASEAN đối với các mặt hàng xuất khẩu chủ lực của doanh nghiệp Việt Nam” 09-12-2025
Dự báo tăng trưởng 2025-2026: Việt Nam tiếp tục tăng tốc, Indonesia giữ vai trò “đầu tàu” khu vực 09-12-2025
Hội thảo Tăng cường năng lực xuất khẩu các mặt hàng chiến lược của địa phương trong khuôn khổ Hiệp định RCEP: Quy tắc xuất xứ, thủ tục hải quan và quy định kiểm dịch động thực vật tại thành phố Huế 09-12-2025
Canada tiến hành rà soát hành chính đối với thuế chống bán phá giá và chống trợ cấp áp dụng cho ghế bọc đệm của Việt Nam 30-11-2025
Philippines và Canada chuẩn bị khởi động đàm phán FTA vào đầu năm 2026 30-11-2025
Philippines nộp đơn gia nhập CPTPP để mở rộng thị trường xuất khẩu 30-11-2025
Khai mạc Phiên đàm phán lần thứ 16 Ủy ban đàm phán Hiệp định Thương mại tự do ASEAN – Canada và các phiên họp cấp kỹ thuật liên quan 28-11-2025